सैनिक विद्रोहका गैरसैनिक अगुवा
- बैशाख २१, २०८१
साम्प्रदायिक विष
सन् १९९२ को डिसेम्बर ६ । कोलकोत्ताको लेखक भवनस्थित मेरो कार्यालयमा एउटा जरूरी बैठक चलिरहेको थियो । बैठक चल्दै गर्दा हामीले ज्यादै नमीठो समाचार सुन्यौँ । अयोध्याको बारबरी मस्जिद भत्काइएको रहेछ । अनायास मेरो हृदयको गति बढेको अनुभव भयो । अलमल र असहजताबीच मैले बैठक स्थगित गरेँ । ‘यो के भइरहेको छ’ भन्ने अनमन्स्यकभावले मलाई कोक्याइरह्यो । यो घटनापछि धर्मनिरपेक्ष भनिएको भारतप्रति अन्तर्राष्ट्रिय जगतको बुझाइ कस्तो होला भन्ने कुरा मेरो मनमा लगातार खेल्न थाल्यो । हामी जे थियौँ, अब त्यस्तै रहने मलाई पटक्कै लागेन । के हाम्रो अन्तश्चेतनाको गहिराइसम्म साम्प्रदायिकताको तीतो विष फैलिसकेको हो र ? मैले आफैलाई प्रश्न गरेँ । के हामीले फेरि पनि अहिंसाको सिद्धान्तलाई अझ बोकिरहन सक्छौँ ?
एउटा राष्ट्रको रूपमा हामीले सामना गर्नुपर्ने चुनौतीका पहाडहरू निकै अजङ्गका छन् ।
अविभाजित बङ्गालमा तेभागा किसान आन्दोलन दबाउन सुहरावर्दी सरकारले चालेको दमनकारी कदमको हाम्रो पार्टीले कडा प्रतिरोध ग¥यो । तेभागा किसान आन्दोलनमा किसानहरूले फलेको बालीको चार खण्डको तीन खण्ड पाउनुपर्ने माग गरेका थिए । सन् १९४७ को मार्च महिनामा मैले यो विषयमा विस्तृतरूपमा बोलेँ । मैले स्पष्ट शब्दमा बङ्गालका जनतामाथि शोषण र आतङ्कित गर्ने कानुनहरूको विरोध गरेँ । यही विषयलाई लिएर मैले खुलना, जलपाईगुढी, मेमेन्सिघलगायत प्रान्तहरूको पनि भ्रमण गरेँ । ती क्षेत्रहरूको भ्रमण गरेर किसानका मूल समस्याबारे प्रत्यक्ष बुझ्ने अवसर प्राप्त भयो । सङ्घर्षरत किसानहरूले कहिल्यै पनि हिंसाको सहारा लिएका थिएनन् ।
सन् १९४६ को त्यो साम्प्रदायिक उपद्रवको समयमा समेत धेरै मुसलमानहरूले हिन्दूहरूको ज्यान जोगाएका थिए । अनि हिन्दुहरूले पनि आफ्नो तर्फबाट मुुसलमान बन्धुहरूको जीवन रक्षा गरेका थिए । मलाई त्यस्ता धेरै उदाहरणको स्मरण छ । पार्क सर्कसको आफ्नो कोठामा हाम्रो पार्टीका नेता कृष्णविनोद रोय बस्दै आएका थिए । घरबेटीले उनको जीवन रक्षा गरेका थिए । आफ्नै जीवन जोखिममा राखेर रोयलाई घरबेटीले स्थानीय प्रहरी कार्यालयमा पु¥याएका थिए । हाम्रा केही कमरेडहरू चित्तरञ्जन सडकस्थित एउटा भवनमा थुनिएको अवस्थामा स्थानीय एउटा होटलका बुढा मुसलमान मजदुरले भवनको सबभन्दा तलो छिँडीमा लुकाएर ज्यान रक्षा गरेका थिए । उपद्र्याहाहरूले ढोका फोडेर पस्न खोज्दा तिनी बुढा मजदुर निडर भई भित्र पस्न दिएका थिएनन् । ठीक त्यही बेला हामी सो स्थानमा पुगेर हाम्रा कमरेडहरूको उद्धार ग¥यौँ र डाक्रेस सडकस्थित कार्यालयमा पु¥यायौँ ।
साम्प्रदायिक हिंसाको आगो कसरी साम्य भयो र त्यसपछि पुनःस्थापनाको चुनौती हाम्रो सामु कसरी आइपुग्यो भन्ने कुरा पनि म सम्झन्छु । साम्प्रदायिक सद्भावको पुनःस्थापना, साम्प्रदायिक भय न्यून गर्ने, मानिसको मन र दिमागबाट पीडा र निराशा पन्छाउनु नै हाम्रो प्रमुख काम थियो । यो चरणमा हामीले धेरै सङ्ख्यामा शान्ति ¥याली र एकता सभाको आयोजना ग¥यौँ । सन् १९४७ को अगस्ट २५ मा कैयौँ सङ्ख्यामा हिन्दू र मुसलमानहरू कोलकोत्ताको सडक हुँदै नर्केलदांगा मैदानमा आयोजित विशाल सभामा सहभागी बनेका थिए । त्यहाँ महात्मा गान्धीले अहिंसा र शान्तिबारे भाषण गर्नुभएको थियो ।
सबै पार्टींको आयोजनामा त्यो सभा गरिएको थियो । कलिपडा मखर्जी र असराफुदिनले काङ्ग्रेसको तर्फबाट, शहिद सुहरावर्दीले मुस्लिम लिगको तर्फबाट र सोमनाथ लहिरी र सरोज मुखर्जीले हाम्रो पार्टीको तर्फबाट प्रतिनिधित्व गर्नुभएको थियो । राजनीतिक पार्टी वा विचारधाराभन्दा माथि उठेर सबै मानिसले त्यो सभामा सहभागिता जनाएका थिए । शान्ति–सुव्यवस्था पुनःस्थापना गर्न सबै राजनीतिक दलका मानिसहरूले एकजुट भएर महत्वपूर्ण भूमिका निभाएका थिए । हरेक दिन म कामदार जनताको बसोबास भएका क्षेत्रहरूको भ्रमण गर्थेँ । शान्ति अभियान गर्नुको मूल उद्देश्यबारे प्रकाश पार्न म विशेषतः रेलमार्ग क्षेत्रहरूमा पुगेर जनतालाई सम्झाइबुझाइ गर्थेँ । सुहरावर्दीले सार्वजनिक सभामा नै त्यस्ता अभियान सञ्चालन गर्ने हामी नै पहिलो पार्टी भएको बताएका थिए ।
वास्तवमा भयानक उपद्रवका घटना भएपछि पार्टी नेतृत्वले सर्वदलीय शान्ति समिति गठन गर्ने विषयमा गम्भीर चासो देखाएको थियो । सन् १८४७ मा गान्धीले बेलियाघाटमा शिविर बसाएको बेला पार्टीले मलाई र भुपेश गुप्तालाई उहाँसँग भेट्न र यो विषयमा सल्लाह लिन निर्देशन दियो । गान्धीले हामीलाई सर्वदलीय केन्द्रीय शान्ति समिति गठन गर्न र सर्वदलीय सभाको आयोजना गर्न सल्लाह दिनुभयो । उहाँले त्यत्तिबेलाको परिस्थितिमा त्यसको आवश्यकताबोध गर्नुभएको थियो ।
सेप्टेम्बर १९ मा बसेको संसद् बैठकमा मैले काङ्ग्रेसका सांसद धीरेन्द्रनाथ गुप्ताले अघि सारेको अविश्वासको प्रस्तावबारे बोल्ने अवसर प्राप्त भयो । मैले साम्प्रदायिक उपद्रवको लागि बेलायती शासकहरू दोषी भएको बोलेँ । लन्डनको ह्वाइट हल, नयाँ दिल्ली र कोलकोत्ताको गभर्नर हाउसबाट थपिएको जालोमा हाम्रा नेताहरू सजिलै फस्नु विडम्बनाको कुरा थियो । प्रहरी र चाप्लुस कर्मचारीतन्त्रसँग मिलेर बेलायती शासकहरूले गरेको जघन्य अपराधले मलाई निकै घृणा र विस्मात् लागेको भन्दै मैले आफ्ना विचार राखेँ । तथाकथित ‘निष्पक्ष’ प्रहरी र बङ्गालको गभर्नर पनि साम्प्रदायिक उपद्रव उछाल्न भूमिका खेलेकोमा म विश्वस्त थिएँ ।
Leave a Reply