सम्पदा दिवसमा ‘सय वर्षपछिको भक्तपुर’ पुस्तकको भूमिकाबारे प्रवचन एवं अन्तरक्रिया
- बैशाख ७, २०८१
संस्कृतिमाथि आक्रमण
“मैले भारतवर्षमा सर्वत्र चहार्दा एउटै माग्ने पनि देखिनँ, एउटै चोर पनि फेला परेन । त्यहाँका मान्छेको कस्तो उच्च नैतिकता ! कस्तो महान् चरित्र ! त्यहाँको कस्तो समृद्धि ! अहँ ! मलाई त के लाग्यो भने, त्यहाँको आध्यात्मिक र सांस्कृतिक सम्पदा अनि प्राचीन शिक्षा प्रणालीलाई हटाएर त्यसको ठाउँमा हाम्रो शिक्षापद्धति बसाएनौँ भने, मरी गए पनि हामी त्यस देशलाई जित्न र त्यहाँ दिगो शासन गर्न सक्तैनौँ । त्यति गरेपछि (अर्थात् संस्कृत माध्यमको शिक्षाको ठाउँमा हाम्रो अङ्ग्रेजी माध्यमको शिक्षा लाद्यौँ भने) मात्रै, बल्ल, भारतीयहरूलाई जे–जे बेलायती र विदेशी हो, त्यो नै आफ्नोभन्दा उन्नत हो भन्ने भान पर्छ । त्यति भएपछि तिनीहरूले आत्मसम्मान र जातीय संस्कृति गुमाउँछन् अनि मात्र हामी पराजित राज्यका नागरिकलाई झैँ तिनीहरूलाई हामीले जे भन्यो त्यही मान्ने बनाउन सक्छौँ।”
बेलायती प्रतिनिधिको रूपमा भारत पुगेका लर्ड थोमस मेकालेले बेलायती संसद्मा (२ फेब्रुअरी १८३५) माथि उद्धृत प्रस्ताव राखेका थिए । उद्देश्य एउटै थियो भारतमा बेलायतको अखण्ड शासन । १२ अक्टोबर १८३९ मा मेकालेले आफ्ने बुबालाई “भारतमा हाम्रा अङ्ग्रेजी स्कुलहरू उदेक लाग्नेगरी सप्रिरहेका छन्” भनी खुशी व्यक्त गर्दै चिठी लेखे । अङ्ग्रेजी भाषाको माध्यमबाट भारतमा अङ्ग्रेज संस्कृति लादेर थप एकसय वर्ष शासन गरे बेलायती उपनिवेशवादले ।
“जब गोराहरू हाम्रो देशमा आएका थिए, त्यसबेला उनीहरूको हातमा बाइबल थियो र हाम्रो हातमा जमिन थियो । त्यसपछि हामीले आँखा चिम्लिएर बाइबल समात्यौँ । आँखा खोल्दा हाम्रो हातमा बाइबल थियो, उनीहरूको हातमा शासन सत्ता र जमिन ।” अफ्रिकी स्वतन्त्रता आन्दोलनका नेता डेस्मोड टुटु प्रस्तुत भनाइले दक्षिण अफ्रिका कसरी युरोपेलीहरूको दास बन्न पुग्यो भन्ने प्रस्ट पार्छ । साम्राज्यवादीहरूले धर्मलाई पनि कसरी हतियार बनाए भन्ने बुझ्न अफ्रिकी इतिहास पढ्नुपर्छ । दक्षिण अफ्रिकाका मूल जातिका मानिसमाथि गोरा छालाका युरोपेलीहरूले साम्राज्यवादी हैकम चलाए शताब्दीऔँसम्म । आफ्नै देशमा काला जाति अनागरिक भए† शिक्षा, स्वास्थ्य, रोजगार आदि क्षेत्रमा असमानता लादियो । काला जातिले सहरबजारमा बस्ने अनुमतिसमेत पाएनन्, राजनीतिक एवम् प्रशासनिक क्षेत्रमा उनीहरूको केही भूमिका थिएन, दक्षिण अफ्रिकीहरू प्राविधिक शिक्षाबाट वञ्चित थिए, गोरा जातिको अभद्र व्यवहार दैनिकीजस्तै बनेको थियो, आराम कुन चरोको नाम हो काला जनतालाई थाहा थिएन । श्वेत सरकारको शासनकालमा दक्षिण अफ्रिकी मूल जातिको अवस्था वर्णनातीत छ ।
जनोत्तेजनाको कारण
के नेपालीजन भारतीय वा दक्षिण अफ्रिकीको नियति भोग्दै छन् ? विसं २०७७ मा प्रसिद्ध बिस्का जात्रा गर्न अनुमति नपाउने भएपछि एकखालका मानिसको प्रतिक्रिया यस्तै थियो । राजा महेन्द्रले ‘एउटा भाषा एउटै भेष’ को नारा लगाई खस भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषाको रूपमा कडाइसाथ लागु गर्नुका साथै, धर्मसापेक्ष राष्ट्र घोषणा गरेका थिए । परिणामस्वरूप एक सत्र्न्दा बढी भाषा तथा जाति भएको नेपालमा अन्य भाषा तथा संस्कृतिका नागरिकले अपमानित भएको अनुभव गरे । पृथ्वीनारायण शाहले ‘नेपालमण्डल’ विजय गरेसँगै काठमाडौँको कला र संस्कृतिमाथि प्रहार सुरु भयो, राणा शासनसम्म आइपुग्दा पश्चिमा संस्कृतिको प्रभाव तीव्र भयो । काठमाडौँमा पश्चिमा शैलीका भवनहरू बन्न थाले, पश्चिमा लवाइखवाइ चल्न थाल्यो । यहाँको सीप तथा प्रविधि अलप हुन थाल्यो । यहाँसम्म कि कलाको इतिहासमा स्वर्णयुग मानिएको मल्लकालपछि शाहकालमा काष्ठकला मृतप्रायः भएको थियो । तर, खासगरी २०४६ पछि सांस्कृतिक सम्पदा तथा स्मारकहरूको जिर्णोद्धार तथा पुनःनिर्माणको लहर जनस्तरबाटै सुरु भएपछि काष्ठकलाको ‘पुनःजागरण’ भएको छ ।
राणा शासनको बेलायती भक्तिको कारणले तामा र फलाम खानीको उत्खनन बन्द हुँदा तामा तथा फलामका सामान उत्पादन पनि बन्द हुन पुगे, हजारौँ मानिसको रोजगारी गुम्यो, खानलाउनको निम्ति विदेशिन बाध्य भए नेपाली । बाँच्नको निम्ति नचाहँदा नचाहँदै पनि नेपालीले विदेशी सामान स्वीकार्नु प¥यो । आफ्नो सीपको परिमार्जन तथा विकासका कुरा कुनामा थन्किए । आज अन्न, तरकारी, फलफुलसमेतको निम्ति परनिर्भर बनेको छ नेपाल । अनि, नेपालीको मौलिक संस्कृति कसरी बचोस् !
मौलिक संस्कृतिमाथि निरन्तरको प्रहार भएर होला – कोभिड–१९ को महामारी फैलिएको बेलामा पनि बिस्का जात्रा पुरानै शैलीमा मनाउन पाउनुपर्ने भन्दै नाराबाजी चल्यो । यसलाई ‘अगुल्टोले हानेको कुकुर बिजुलीदेखि तर्सेको’ भन्न पनि सकिएला । सत्ताधारीहरूले सरोकारवालाबीच पर्याप्त छलफल गरी निकास खोजिएको भए यस्तो प्रतिक्रिया आउँदैनथ्यो पनि । भक्तपुर नगरपालिकाले जनभावनाको सम्बोधन त ग¥यो तर कोभिड–१९ को सङ्क्रमणको त्रास कायम नै छ । जात्रा भिडको अर्को नाम हो । भैरवनाथको रथ यात्रामा धेरैले मास्क लगाएको देखिन्नथ्यो, भौतिक दुरी झन् असम्भव ।
समाजमा सचेत नागरिक रहँदासम्म असल संस्कृति बाँचिरहन्छ । शासक वर्गको षड्यन्त्रको चिरफार गर्ने हैसियत जनतामा अक्षुण्ण हुनुपर्छ । संस्कृति समयअनुसार बदलिँदै जान्छ, इच्छित होस् या अनिच्छित !
नेपालमा ‘सांस्कृतिक प्रभुत्व’ (Cultural Hegemony)
२० औँ शताब्दीका माक्र्सवादी चिन्तक एन्टोनियो ग्राम्सीद्वारा ८ वर्षको काराबास कालमा लेखिएको ‘काराबास नोटबुक’ मा उल्लिखित ‘सांस्कृतिक प्रभुत्व’ को विचार आज पनि सान्दर्भिक लाग्छ । विकसित पुँजीवादी देशहरूमा किन क्रान्ति हुँदैन भन्ने प्रश्नोत्तर स्वरूप पुँजीवादी सांस्कृतिक प्रभुत्वले नै मजदुर वर्गलाई क्रान्तिचेतबाट विमुख बनाउँछ भन्ने उनले तर्क गरेका थिए । पुँजीवादले हिंसा तथा आर्थिक शोषणमात्र गर्दैन बरु त्यसले सामाजिक आदर्श एवम् सांस्कृतिक प्रतीकहरू स्थापित गरी कामदार वर्गको ‘ब्रेन वास’ गर्दछ (यस मामिलामा सामन्तवाद पनि घटी छैन) । पुँजीवादमा बुद्धिजीवी, अखबार, विद्यालय तथा कलेज, ट्रेड युनियन, धार्मिक संस्थाहरू मिलेर छुट्टै संस्कृतिको निर्माण गर्छन् । उनीहरू ‘ईश्वर’ वा ‘भगवान’ को भ्रम छर्छन्, धनी र गरिब भन्ने प्राकृतिक कुरा हो भन्छन्, धनी वा पुँजीपतिले गरिबलाई रोजगारी दिई सहयोग गरेको भ्रम पार्छन् । पूर्वजन्मको पापको कारण दलित वा अछुत जातमा जन्मन परेकोजस्ता मिथ्या कथाहरूको प्रचार गर्छन् । धर्मको पालना गरे अर्को जुनीमा सुख पाइन्छ भन्छन् । ईश्वरको प्रार्थना गरेर मुक्ति प्राप्त हुने सपना देखाउँछन् । विरोध गर्नु, विद्रोह गर्नु वा समाजका मूल्य र मान्यतामाथि प्रश्न उठाउनु गलत भएको ठान्छन् । मजदुर वर्गको श्रम शोषणबाट जम्मा गरिएको आफ्नो सम्पत्ति बचाउन ‘सम्पत्ति मेहनतले मात्र कमाइन्छ’ भनेर मजदुर वर्गको मेहनतको खिल्ली उडाउँछन् । असल मान्छे लडभिड गर्दैनन्, विरोध गर्दैनन् भन्ने भाष्य निर्माण गर्छन् वा चुपचाप अन्याय सहने मान्छेलाई ज्ञानीको पगरी गुथाइदिन्छन् । ‘संसार जहाँसुकै जाओस्, तिमीलाई के मतलब’ भनेर आमाबुबा पनि केटाकेटीलाई गाली गर्छन् ।
Leave a Reply