सम्पदा दिवसमा ‘सय वर्षपछिको भक्तपुर’ पुस्तकको भूमिकाबारे प्रवचन एवं अन्तरक्रिया
- बैशाख ७, २०८१
रञ्जितकारको रङ्ग ज्ञान
दुई वर्षअघि बीबीसी नेपाली सेवाकी सेवा भट्टराईले ‘लोप भयो रञ्जितकारहरूको रङ्ग बनाउने ज्ञान’ शीर्षकमा एउटा ‘रिपोर्ट’ बनाइन् । छिपाइको काम गर्ने नेवारजातिको एक भेद हो रञ्जितकार । इतिहासकार लीलाभक्त मुनंकर्मीको पुस्तक ‘नेपालको सांकृतिक तथा ऐतिहासिक दिग्दर्शन’ मा आजभन्दा करिब ६ सय वर्षअगाडि राजा जयस्थिति मल्लले ‘नेपाल उपत्यका’ मा निर्धारण गरेको ‘६४ जात’ मध्येको एक जात हो रञ्जित अर्थात् छिपा । कालक्रममा रञ्जितलाई नै रञ्जितकार भन्न थालियो । विभिन्न वनस्पतिबाट विभन्न रङ्ग निकालेर धागो वा कपडा रङ्गाउने सीपका धनी हुन् रञ्जितकार जाति । यसमानेमा रञ्जितकारहरू प्राकृतिक रङ्गका ज्ञाता थिए । त्यो ज्ञान अब बाँकी छैन, धेरै थोरैसँग कतै बाँकी होला तर त्यसको उपयोग पनि भइरहेको छैन । प्राकृतिक रङ्ग बनाउने र धागो वा कपडा रङ्गाउने विधिसम्बन्धी कुनै राम्रो पुस्तक वा दस्तावेज यो लेखकले भेट्टाउन सकेको छैन । पुरानो पुस्ताका अवसानसँगै धेरै अमूल्य ज्ञान÷सीप तथा सम्पदा लोप हँुदै गइरहेको अनुभव हुन्छ । यो कस्तो विडम्बना !
झन्डै ८० वर्षअघि भारतदेखि रासायनिक रङ्गहरू भित्रिन थालेपछि रञ्जितकारहरूले प्रयोग गर्दै आएको प्राकृतिक रङ्गको माग हुन छोड्यो । कपडा रङ्गाउने कामसमेत करिबकरिब बन्द भइसकेको अवस्थामा प्राकृतिक रङ्ग उहिलेका कुरा खुइलिए भनेझैँ भएको छ । रङ्ग बनाउने सयौँवर्ष पुरानो नेपालको स्थानीय ज्ञान विस्मृतिमा हराएको छ ।
नेपालभाषाको विकिपिडियामा बैजनी रङ्गलाई रञ्जितहरूले ‘कुलदेवता’ मान्छन् भन्ने लेखिएको छ । घरको अँध्यारो कुनामा एउटा घ्याम्पोमा राखेर त्यसलाई ‘देवता’ सरह पूजा गरिन्छ । त्यसलाई औषधीको रूपमा पनि प्रयोग गरिन्थ्यो । यसरी रङ्ग नै औषधी र औषधी नै ‘देवता’ बन्छ । कुनै निरञ्जन या निराकार ‘प्रभु’ को भ्रममा बस्दैनन् मानिस । जिउनको निम्ति मानिसहरू अदृश्य कुनै शक्तिको पूजा होइन, भौतिक पदार्थको महत्ताबोध हुनेगरी अनेक विधि गर्छन् ।
करिब ३ सय वर्षअगाडि राजा भूपतिन्द्र मल्लको पालामा भक्तपुरको पचपन्ने झ्याल भएको प्राचीन दरबारको बैठककोठामा बनाइएको भित्तेचित्रको रङ्गले आजका वनस्पतिविद् तथा रसायनविद्लाई चुनौती दिइरहेको छ । विश्वरूपको भयङ्कर चित्र तथा ‘महाभारत’ सँग सम्बन्धित चित्रले रङ्गको शील्प कति उच्चकोटीको रहेछ भन्ने अन्दाज गर्न सकिन्छ । त्यस्तै काठमाडौँको वसन्तपुर दरबार, कुमारीघर र स्वयम्भूको शान्तिपुरभित्रका भित्तेचित्र पनि कम महत्वका मानिन्नन् । सयौँ वर्षको ज्ञान हराउन त लाग्या छैन ?
सुकुल बुन्न ताइचिन धानको पराल राम्रो ! तर, ताइचिनको भन्दा वर्णशङ्कर (हाइब्रीड) धानको उत्पादकत्व राम्रो ! परिणामतः हाइब्रीड धान रोप्ने लहड चलेको छ । धानको उत्पादन बढोस् भन्ने चाहना स्वाभाविकै हो । सुकुलसमेत बुन्ने किसान अन्यमनस्क हुनु उत्तिकै स्वाभाविक छ । अर्कोतिर किसानका सन्तान ‘उत्तम खेती’ छोडेर ‘मध्यम व्यापार’ र ‘निकृष्ट नोकरी’ तर्फ लहसिएपछि सोहीअनुसार समाज पनि बदलिइरहेको छ । उपभोग्य वस्तु आफैले उत्पादन गर्न मानिससँग अब फुर्सत पनि छैन । कारखानाबाट बनाइएका गलैँचा आकर्षक र सस्ता हुनेभए । उत्पादनका साधन र उत्पादन सम्बन्धले समाजको चरित्र नै बदलिने कुरा एक समय घरघरमा ओछ्याइने सुकुललाई प्लाष्टिक गुन्द्रीले विस्थापित गरेको तथ्यबाट पनि बुझ्न सजिलो हुन्छ ।
‘नेपालका प्राकृतिक रङ्गहरू’ भन्ने पुस्तक (इसं १९९३) का रचनाकार लक्ष्मी मल्लका अनुसार नेपालमा रङ्ग बनाउन मिल्ने १८२ वटा वनस्पति छन् । त्यस्ता अधिकांश वनस्पति जङ्गलमा आफै हुर्किन्छन् । रङ्ग बनाउन खयर, बेल, रुखकटहर, महुवा, कल्कीफूल, राजवृक्ष, बेसार, जामुन, कान्गीफूल, ओखर, आँप, बकैना, नीम, काफल, सल्ला, कुुुसुम हर्रो आदिका बोक्रा प्रयोग गरिएको मल्लको पुस्तकमा उल्लेख छ । त्यस्तै असुरो र भिमसेनपातीको पात, महारङ्गी, टटेलो, पद्मचाल, मजिठोका जराबाट पनि विभिन्न रङ्ग निकाल्न सकिन्छ । सीएल गजुरेल र केके वैद्यको ‘नेपालका परम्परागत कला तथा सामग्री’ मा लेखिएअनुसार ऊनका सामग्रीमा पहेँलो रङ्गाउन पद्मचालको जरा थिचेर पानीमा उमालिसकेपछि फापरको बोक्रा र फिटकिरी राखिन्छ । गजुरेल र वैद्यका अनुसार रासायनिक रङ्गभन्दा प्राकृतिक रङ्ग धेरै राम्रो गुणस्तरका हुन्छन् । प्राकृतिक रङ्ग आकर्षक हुन्छन्, धेरैजसो अवस्थामा जति पुरानो रङ्ग भयो, त्यति नै बढी आकर्षक हुँदै जान्छन् ।
प्राकृतिक रङ्गबारे अनुसन्धान गरी नयाँ प्रविधिको विकास गर्न सकिए नेपालको मौलिक ज्ञानबाट नयाँ पुस्ताको जीवनाधार तयार हुने सम्भावना अझै पनि छ । यसको निम्ति राज्यको नै मुख्य जिम्मेवारी हुन्छ । स्थानीय तहमा यसबारे छलफल सुरु हुनुपर्दछ । ‘बुझ्नेलाई श्रीखण्ड नबुझ्नेलाई खुर्पाको बीँड !’
अस्तित्वकोे सङ्घर्षमा सुकुल
‘बाँच्नको निम्ति सङ्घर्ष’ गरिरहेको अर्को महत्वपूर्ण कला, सीप तथा प्रविधिको कुरा गरौँ ! पुस्तौँदेखि सुकुल बुनेर आयआर्जन गरिआएका ललितपुर सिद्धिपुरवासीका अघि पेसा निरन्तरताको चुनौती छ ।
सुकुल तातो होस् वा चिसो मौसम, दुवैमा उत्तिकै उपयोगी हुन्छ । चिसो र तातोबाट बचाउने, विज्ञानको भाषामा ताप कुचालक वा हिट इन्सुलेटर हो सुकुल । सुकुल प्रकृतिमैत्री छ, वातावरण विज्ञानको भाषामा बायोडिग्रेडेबल छ । नेवार समुदायमा सुत्केरीलाई त सुकुल नभई हुन्नथ्यो । परालकै जुत्ता हुन्थे सुत्केरीका निम्ति । जन्मिदै प्रकृतिसँगको सानिध्यताको यो अनुपम उदाहरण मान्न सकिन्छ ।
सुकुल बुन्न ताइचिन धानको पराल राम्रो ! तर, ताइचिनको भन्दा वर्णशङ्कर (हाइब्रीड) धानको उत्पादकत्व राम्रो ! परिणामतः हाइब्रीड धान रोप्ने लहड चलेको छ । धानको उत्पादन बढोस् भन्ने चाहना स्वाभाविकै हो । सुकुलसमेत बुन्ने किसान अन्यमनस्क हुनु उत्तिकै स्वाभाविक छ । अर्कोतिर किसानका सन्तान ‘उत्तम खेती’ छोडेर ‘मध्यम व्यापार’ र ‘निकृष्ट नोकरी’ तर्फ लहसिएपछि सोहीअनुसार समाज पनि बदलिइरहेको छ । उपभोग्य वस्तु आफैले उत्पादन गर्न मानिससँग अब फुर्सत पनि छैन । कारखानाबाट बनाइएका गलैँचा आकर्षक र सस्ता हुनेभए । उत्पादनका साधन र उत्पादन सम्बन्धले समाजको चरित्र नै बदलिने कुरा एक समय घरघरमा ओछ्याइने सुकुललाई प्लाष्टिक गुन्द्रीले विस्थापित गरेको तथ्यबाट पनि बुझ्न सजिलो हुन्छ ।
आजभन्दा तीसचालीस वर्षअगाडि भक्तपुरमा पुसमाघको पारिलो घाम ताप्दै आरामपूर्वक सुकुल बुनिरहेका महिला तथा पुरुष धेरै देखिन्थे । कच्चा पदार्थ आफ्नै, समय र सीप आफ्नै ¤ खेतीपातीको कामबाट फुर्सदिलो समयको सदुपयोग पनि हुने ! स्थानीय मानिस आफ्नो सीप पैसासँग तौलिन्नथे । मानिस एक किमिमबाट आत्मनिर्भर थिए । अझै अपुग भएर होला, गाउँतिरबाट परालबाटै बनेको मान्द्रो (नेवारीमा मलाचा सुकु) ल्याइन्थ्यो, भक्तपुरका किसान खुर्सानी तथा लसुनसँग मान्द्रो साट्थे । सानो र बोक्न सजिलो भएकोले आँगन, कौसी वा कतै मान्द्रो ओछ्याएर बस्ने चलन थियो ।
नेवारको झ्वः भ्वय् (लहरै बसेर खाने भोज) को निम्ति भ्वय् सुकु (भोज सुकुल) प्रयोग अद्यापि हुन्छ । तर, आजकल पार्टी प्यालेसमा ‘बफे डिनर’ खान थालेपछि भ्वय् सुकुको प्रयोजन पनि सकिँदै छ । झ्वः भ्वय् सामूहिक भावनाको नमुना मानिन्छ, व्यक्तिवादी समाजले झ्वः भ्वय्लाई विस्थापित गरेपछि भ्वय् सुकु पनि विस्थापित हुँदै छ । संस्कृतिअनुसारको प्रविधि वा प्रविधिअनुसारको संस्कृति भन्या यही त होला !
Leave a Reply